COVID-19 pandēmija ir bijis ārkārtīgi izaicinošs laiks uzņēmējiem visā pasaulē un tā uz visiem laikiem ir mainījusi tiešsaistes iepirkšanās paradumus. Tikai digitālo tehnoloģiju un interneta sniegtās iespējas ļauj cilvēkiem joprojām savstarpēji nepārtraukti sazināties un uzņēmējiem turpināt uzrunāt klientus attālināti, piedāvājot iegādāties savus produktus un pakalpojumus.
Neiztrūkstošs elements veiksmīgai e-uzņēmējdarbībai ir sava e-veikala izveide. Kāpēc e-komercija šobrīd ir īstais ceļš, kuru sākt? Esam apkopojuši 7 iemeslus, kurus vari lasīt zemāk.
Pretēji tradicionālam veikalam, pārdošanu tiešsaistē var uzsākt ātri un ar dažiem klikšķiem. Mājaslapu izstrādes platformās kā Mozello iepriekš sagatavotās veidnēs lietotāji ievieto nepieciešamo informācija par uzņēmumu un piedāvāto produkciju, kamēr pakalpojuma sniedzējs parūpēsies par platformas uzturēšanu, hostingu u.tml. niansēm. Tas ir ļāvis uzņēmumu īpašniekiem ātri un vienkārši izveidot uzticamas un vizuāli tīkamas vietnes. Turklāt to var izdarīt ikviens – nav nepieciešamas īpašas tehniskās vai e-komercijas zināšanas.
E-veikals salīdzinot ar tradicionālu tirdzniecību
ietaupīs ne tikai fiziska veikala izbūvi un iekārtošanu, bet arī iespējamo telpu
īri, inventāra iegādi un noliktavas aizpildīšanu. Turklāt, ja pats veidosiet internetveikalu
un vadīsiet e-komerciju, ietaupīsiet arī darbinieku algošanu.
Tiešsaistes veikalam nav fizisku robežu. E-vidē varēsi ātri un viegli sasniegt vēl iepriekš neuzrunātas auditorijas un, ja vēlēsies, iekļūt arī starptautiskajā tirgū.
Nav noslēpums, ka digitālajā laikmetā
klients pieprasa elastīgu un iespējami ērtu iepirkšanās pieredzi. Tiešsaistes
veikals ir veids kā to nodrošināt, esot pieejamam visu diennakti septiņas
dienas nedēļā.
Tiešsaistē varēsi pastāstīt par sevi, preci
vai pakalpojumu daudz vairāk, nodot zīmola vēstījumu klientam ievērojami
veiksmīgāk, kā arī nodrošināt iespējami labāku klientu pieredzi. E-veikalā vari
veidot padziļinātus produktu aprakstus un savstarpējus produktu salīdzinājumus,
norādīt pieejamību un cenu, dalīties ar noderīgu saturu par preces vai
pakalpojuma izmantošanu. Savukārt, ar sociālos medijos izvietotajām reklāmām
varēsi aizvest klientu pie uzņēmuma e-veikala durvīm un soli pa solim virzīt
auditoriju izdarīt pirkumus.
Vēl viena priekšrocība pārdošanai
tiešsaistē – iespēja uzzināt vairāk par klientu. E-komercija nodrošinās patstāvīgu
atgriezenisko saiti, varēsiet apkopot datus par saviem klientiem, tādējādi pastāvīgi
uzlabojot klientu iepirkšanās pieredzi. Taču svarīgi neaizmirst arī par privātumu
un, ja tiek ievākti sensitīvie dati, ievērot Eiropas Savienības Vispārīgās datu
aizsardzības regulas prasības.
Covid-19 un plašie ierobežojumi visā
pasaulē ir likuši vairākiem uzņēmumiem iepauzēt vai pilnībā pārtraukt savu
darbību. Taču ar internetveikala izveidi vari ne tikai turpināt darbību un
uzrunāt gan esošos, gan jaunus klientus, bet arī pacelt savu biznesu nākamajā
līmenī.
Mūsdienās uzņēmējiem
ir pieeja neskaitāmām sociālo mediju platformām. Kā izvēlēties īsto, lai ieguldītais
laiks sociālo mediju mārketingā atmaksātos? Izšķirošana nozīme var būt gan
nozarei, kurā darbojas uzņēmums, gan mērķauditorijai, kuru vēlies uzrunāt. Uzzini
vairāk par piecām sociālo mediju platformām un izlem, kuras var būt noderīgas
Tavam biznesam. [Vai jautā mums un mēs Tev to pastāstīsim]
FACEBOOK
Ikmēneša
lietotāju skaits: 2,45 miljardi
Demogrāfiskie
dati: Vīrieši un sievietes vecumā no 18 gadiem
Facebook ir
vispopulārākā sociālo tīklu platforma pasaulē ar vairāk nekā diviem miljardiem lietotāju.
Tikmēr Latvijā Facebook izmanto aptuveni 800 000 cilvēki. Facebook
platformā atradīsiet teju ikvienu, kuram ir piekļuve internetam. Ar tik plašu
auditoriju Facebook dod uzņēmējiem iespēju savus klientus apvienot kopienā.
Veido uzņēmuma Facebook lapas saturu saistošu un noderīgu savai mērķauditorijai
– produktu tapšanas aizkulises, intervijas ar darbiniekiem, vērtīgi padomi,
jaunu pakalpojumu piedāvājumi – dod vaļu savai iztēlei. Uzņēmuma profila laika
joslu vari aizpildīt ar fotoattēliem, konkursiem, jautājumiem, videoklipiem,
pasākumiem. Un, jā, Facebook piedāvā arī iespējas reklamēt savu produktu vai
pakalpojumu atlasītai auditorijai un detalizēti izvērtēt statistikas datus par
sasniegto auditoriju un lapas sekotāju profiliem.
INSTAGRAM
Ikmēneša lietotāju
skaits: 1+ miljards
Demogrāfiskie dati:
Vīrieši un sievietes vecumā no 18 – 64 gadiem
Ja uzņēmuma
mērķauditorija plešas vecuma grupā zem 35 gadiem – Instagram ir īstā platforma,
kurā būt. *Aptuveni 66% no Instagram lietotājiem Latvijā ir vecumā no 13-35
gadiem. Tiesa Instagram pieprasa vizuālo saturu, tāpēc būs jāprot uzņemt
skaistas un kvalitatīvas bildes. Turklāt Instagram ir viena no piemērotākajām
sociālo tīklu vietnēm, kurā uzsākt sadarbību ar influenceriem. Veiksmīgu sadarbību
rezultātā tikai ar dažām ziņām viņi var uzņēmuma vēstījumu nodot tūkstošiem
sekotāju, kas ikdienā neredz Tava uzņēmuma laika joslu un iespējams vēl neko
par Tevi nav dzirdējuši.
*Avots: https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-latvia/2020/10
LINKEDIN
Ikmēneša lietotāju
skaits: 310 miljoni
Demogrāfiskie dati:
Vīrieši un sievietes vecumā no 25 – 64 gadiem
Platformā
LinkedIn pulcējas uzņēmumu vadītāji, dažādu nozaru eksperti un viedokļu līderi,
kā arī tie, kuri uzņēmumos pieņem lēmumus. Ja Tavs uzņēmums strādā B2B sektorā –
LinkedIn ir īstā vieta, kur meklēt savus klientus un sadarbības partnerus.
LinkedIn var izmantot ne tikai pārdošanai, bet arī, lai atrastu talantīgas
personības, kas varētu kļūt par Tava uzņēmuma darbiniekiem. Iesakām LinkedIn
izmantot ne tikai uzņēmuma vajadzībām, bet veidot tur arī savu personīgo
zīmolu.
TWITTER
Ikmēneša lietotāju
skaits: 330 miljoni
Demogrāfiskie dati:
Vīrieši un sievietes vecumā no 18-49 gadiem
Twitter platformā
auditorija ir krietni mazāka kā Facebook un Instagram, taču tā vienlaicīgi ir
lieliska vieta, kur trenēt un pilnveidot uzņēmuma balsi. Esi informatīvs,
noderīgs, jautrs, zinošs un patīkams savā komunikācijā. Stāsti ne tikai par
sevi, bet dalies ar vērtīgu saturu un iesaisties diskusijās. Tā piesaistīsi
jaunus sekotājus un potenciālos klientus, kā arī uzlabosi zīmola atpazīstamību.
Lai gan ziņas garums ir ierobežots līdz 280 rakstzīmēm, platforma atļauj
publicēt arī attēlus un video, kā arī veidot aptaujas.
YOUTUBE
Ikmēneša lietotāju
skaits: 2 miljardi
Demogrāfiski dati:
Vīrieši un sievietes vecumā no 18 gadiem
Kā Latvijā, tā pasaulē Youtube platforma ir viena no visapmeklētākajām vietnēm. Vai esi gatavs radīt video saturu? Iespējas ir neierobežotas. Vari dalīties padomos un problēmu risinājumos, kuros izmantots Tava uzņēmuma produkts, vari publicēt auditorijai saistošus seminārus vai lekcijas vai varbūt esi gatavs ļaut ielūkoties uzņēmuma aizkulisēs, uzņemot video par ražošanas procesu? Ja video saturs būs ar pievienoto vērtību, lietotājiem noderīgs vai izklaidējošs – neapšaubāmi varēsi piesaistīt gan esošo, gan potenciālo klientu uzmanību. Ja tomēr video radīšana nav Tavs lauciņš, Youtube platformā vari uzmeklēt populārus vlogerus, ar kuriem veidot sadarbības projektus un uzrunāt jauniešu auditoriju.
Neesi pārliecināts vai jāiegulda laiks zīmola atpazīstamībā vai tomēr jācenšas piesaistīt potenciālos klientus? Zīmola atpazīstamības veidošana lēnām palielinās Tava uzņēmuma auditoriju, savukārt, piesaistot potenciālos klientus, tiks nodrošināta konkrētas klientu grupas interese. Ideālā gadījumā digitālā mārketinga stratēģijā jābūt abiem un vienam otru nepārtraukti jāpapildina. Ja esi jauns uzņēmums, tad iesakām sākt ar zīmola atpazīstamības veidošanu. Kad būsi izveidojis spēcīgus pamatus, zīmola kvalitātes latiņa klientu acīs celsies un pieaugs arī pārdošanas apjoms.
Mājaslapa ir Tava uzņēmuma mājas internetā. Vai esi padomājis, lai ciemiņi tajās justos ērti un būtu patīkams pirmais iespaids? Pārskatāmība, funkcionalitāte, lietotājam draudzīgs dizains – tie nav tikai vārdi. Atceries, ka nepārdomāti izveidota mājaslapa var kļūt par klupšanas akmeni visām mārketinga aktivitātēm. Labā ziņa – ritenis nav jāizdomā no jauna. Iesakām iedvesmoties no konkurentiem un nozares līderiem, laicīgi iepazīstot satura strukturēšanas un informācijas pasniegšanas pieejas.
Būsim
godīgi – retais ir gatavs ieguldīt daudz laika, lai atrastu informāciju par
uzņēmumu vai pakalpojumiem. Tāpēc ir ļoti svarīgi izdarīt visu, lai klienta
ceļš pie Tevis ir iespējami īsāks. Iesakām izveidot uzņēmuma profilu Google
tīklā, kas nodrošinās augstāku uzņēmuma atrodamību gan Google meklēšanā, gan
Google kartēs. Klientam vairs nebūs jāpārskata meklēšanas rezultāti vairāku
lapu garumā, vai jāmeklē uzņēmuma Facebook profils vai mājaslapa. Tā vietā uzreiz
būs pieejama kontaktinformācija, turklāt, ja profilam būs pievienotās fotogrāfijas
un atsauksmes, tiks veidota tūlītēju uzticību un panākts augstāks vērtējums
meklēšanas rezultātos.
Satura
nozīme digitālajā mārketingā nav nekas jauns vai revolucionārs, taču nereti par
to tiek aizmirsts. Un ne velti! Ir grūti un laikietilpīgi patstāvīgi veidot saturu,
nemaz nerunājot par augstvērtīgu saturu. Mēs iesakām rakstīt blogu, kuru
patstāvīgi papildinot ar uzņēmuma nozarei atbilstošu un koplietojamu saturu, ar
laiku sasniegsiet meklētājsistēmu rezultātu virsotnes un veidosiet zīmola
attiecības ar klientiem.
2020.
gada Tele2 veiktajā pētījumā atklāts, ka vairāk nekā puse (54%) Latvijas mazo
un vidējo uzņēmumu (MVU) mājaslapas nav pielāgotas mobilajām ierīcēm. Tajā pašā
laikā vairāk nekā viens miljons Latvijas iedzīvotāju interneta pārlūkošanai
izmanto tieši mobilos telefonus. Tā ir milzīga auditorija, kuru nevajadzētu
ignorēt. Iesakām jau laicīgi mājaslapas dizainu pielāgot mobilo ierīču ekrāniem,
tādējādi mājaslapas apmeklētājiem veidojot patīkamu pieredzi, uzticamību par
uzņēmumu un tā produktiem un pakalpojumiem un ievērojami samazinot web lapas
ielādes laiku.
Uzņēmumiem ir jābūt sociālajos medijos. Piemeklējot uzņēmuma specifikai atbilstošos sociālos medijus, tie var kļūt par efektīvu kanālu saziņai ar klientiem, uzticamības radīšanai un zīmola atpazīstamības veidošanai. Turklāt ir brīva izvēle, vai un cik tajos ieguldīt. Mēs iesakām sākt ar regulāru ziņu publicēšanu, dodot iespēju auditorijai sekot uzņēmuma aktivitātēm un mijiedarboties ar publicēto saturu (”patīk”, “dalīties”, “komentēt”). Sociālie mediji ir lieliska platforma tiem uzņēmumiem, kuriem ir ierobežots mārketinga budžets, bet pietiekami daudz, ko teikt.
Sociālo mediju reklāmas ir efektīvs veids, kā sasniegt jaunu
auditoriju. Veidojot reklāmu sociālos medijos vari izlemt un precīzi atlasīt,
kāda veida lietotājus vēlies uzrunāt. Reklāma nonāks tieši mērķauditorijas laika
joslās. Iesakām, gatavojot reklāmas sociālajiem medijiem, domāt par saturu,
mērķauditoriju un reklāmas mērķi. - Saturam jābūt interesantam, dari visu, lai
reklāmas saturs būtu vērtīgs tavam ideālajam pircējam. - Sociālie mediji
piedāvā detalizēti atlasīt lietotājus pēc demogrāfiskajiem datiem, atrašanās
vietas, lietotāju interesēm. Ja neesi pārliecināts, kuri ir Tavi īstie klienti,
eksperimentē ar dažādām auditorijām, lai to noskaidrotu. - Vai uzņēmums iegūs
no 1000 mājaslapas klikšķiem? Visticamāk, ka nē! Lietotāji var mijiedarboties
ar radīto saturu, nebūdami attiecībās ar zīmolu vai produktu. Izvirzi reklāmai sasniedzamu
un izmērāmu mērķi.